Chinese automerken boeken recordgroei op Europese markt in mei
Europese automarkt in mei: voorzichtige groei, stevige verschuivingen
De Europese markt voor nieuwe personenwagens blijft in 2025 bescheiden groeien, maar onder de oppervlakte vinden ingrijpende verschuivingen plaats. Terwijl het aantal inschrijvingen in de EU over de eerste vijf maanden licht daalde met 0,6%, bleef de maand mei zelf net positief met een groei van 1,6% ten opzichte van mei 2024. Tegelijk nemen elektrificatie én Chinese automerken een almaar prominentere rol op.
Elektrificatie versnelt verder
Volgens cijfers van ACEA kwamen er in de eerste vijf maanden van 2025 in totaal 701.089 batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) bij in de EU, goed voor 15,4% marktaandeel – een stevige stijging ten opzichte van de 12,1% in dezelfde periode in 2024. Vooral Duitsland (+43,2%), België (+26,7%) en Nederland (+6,7%) droegen bij aan die groei. Frankrijk daarentegen noteerde een terugval van 7,1%.
Hybridemodellen blijven de populairste aandrijfvorm in Europa. In totaal werden 1,6 miljoen hybridewagens ingeschreven, wat overeenkomt met 35,1% van de markt. De grootste stijgingen kwamen uit Frankrijk (+38,3%), Spanje (+34,9%), Italië (+13,8%) en Duitsland (+12,1%).
Ook plug-inhybrides kenden een sterke heropleving, met 375.182 registraties en een marktaandeel van 8,2% – een stijging tegenover 7,1% vorig jaar. Op maandbasis tekende deze categorie een groei van maar liefst 46,9% op.
Benzine en diesel blijven terrein verliezen
De traditionele verbrandingsmotor verliest zienderogen marktaandeel. Benzinemodellen zakten tot 28,6% (-20,2% in volume), met forse dalingen in Frankrijk (-34,3%), Duitsland (-26,1%) en Italië (-15,4%). Dieselwagens kenden een nog steilere terugval van 26,6%, goed voor slechts 9,5% marktaandeel.
Totaal bekeken daalde het gecombineerde marktaandeel van benzine- en dieselwagens in de EU van 48,5% naar 38,1%.
Chinese merken veroveren dubbele marktaandeel
Naast de technologische verschuiving valt ook de geografische heroriëntatie op. Chinese constructeurs lieten in mei een markante groei optekenen: met 65.808 inschrijvingen verdubbelden ze hun marktaandeel op de Europese markt van 2,9% naar 5,9%. Dat blijkt uit aanvullende cijfers van JATO Dynamics, die ook niet-EU-landen meenemen in hun telling (28 markten in totaal).
MG blijft het uithangbord van de Chinese opmars met 29.400 registraties (+30%), waarmee het Fiat voorbijsteekt op de jaarbalans. BYD noteerde een indrukwekkende groei van 397% en nadert Tesla op een zucht. Nieuwkomers zoals Jaecoo (7.449 stuks) en Omoda (4.213) lieten gevestigde merken als Honda en Mitsubishi achter zich. Zelfs Leapmotor (1.723), recentelijk ingelijfd door Stellantis, deed beter dan Lancia.
Traditionele merken niet afwezig
Toch blijven ook Europese merken stevig aanwezig. Volkswagen, Renault en BMW groeiden respectievelijk met 3,3%, 4,6% en 6,3%. Renault verstevigde zijn koppositie in het modellenklassement met de Clio, gevolgd door de Dacia Sandero. Verder vielen de VW Tiguan, Duster, en MG ZS positief op.
Nieuwe modellen als de Škoda Elroq, BYD Seal U, Renault Symbioz en Cupra Terramar maken zich klaar om de kaarten verder te herschikken in het tweede semester.
De Europese automarkt groeit traag maar zeker – met de elektrificatie en de intrede van Chinese merken als voornaamste motoren achter de structurele veranderingen. Voor gevestigde spelers wordt het zaak om tegelijk te versnellen richting elektrisch én hun concurrentiepositie te herbekijken tegenover de nieuwe golf uit het Oosten.