TuinmateriaalPremium

TIPS VOOR EEN EFFICIENTE PRESENTATIE

DURF GEMAK UIT TE SPELEN ALS BESLISSINGSFACTOR BIJ AANKOOP

Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten.

besproeiing

op de winkelvloer

gA VOOR EEN DUIDELIJK EN OVERZICHTELIJK SCHAP

besproeiing
Een huisvrouw die sporadisch de planten water geeft of een tuinier die dagelijks instaat voor het onderhoud van een groot terrein; niet elke klant is het meeste gebaat bij de geavanceerde producten

Waterproducten worden meestal samen in één afdeling opgesteld. De ideale schapverdeling van de verschillende producten is uiteraard afhankelijk van het type winkel en de vraag naar waterproducten. Aangezien de consument echter niet altijd over voldoende kennis van besproeiingssystemen beschikt, is een heldere schappresentatie steeds een must. Fabrikanten doen hier ook hun duit in het zakje, en zorgen voor duidelijke verpakkingen, informatief POS-materiaal zoals video's, shelfstoppers, infobrochures ...

Een huisvrouw die sporadisch de planten water geeft of een tuinier die dagelijks instaat voor het onderhoud van een groot terrein; niet elke klant is het meeste gebaat bij de vergaande geavanceerde producten zoals spuitpistolen. Vaak zijn deze zwaarder en kunnen die naargelang de handgrootte als onpraktisch ervaren worden. Ga dus eerst na welke gebruiksdoelen uw klant ambieert en stem de keuze daarop af.

Om de consument door het assortiment te gidsen, kunt u gebruikmaken van stopborden waarop u meer uitleg geeft over de breedte van het assortiment. Vaak helpen top­panelen ook al om de consument snel zijn weg te laten vinden. Infoborden en demofilmpjes kunnen tonen hoe je met de systemen werkt. Ten slotte is een folder altijd leuk meegenomen als de consument thuis wat langer wil nadenken over de aankoop.

VERGEET DE EXTRA OPSTELLINGEN NIET

Mooie schappen doen uiteraard verkopen, maar vergeet ook de extra opstellingen niet. Zo zullen bijvoorbeeld de torens met koppelingen zeker hun steentje bijdragen aan de omzet, aangezien die op strategische plaatsen in de winkel geplaatst kunnen worden.

besproeiing
Een heldere schappresentatie, zoals deze van Polet, is
altijd een must om de consument optimaal te begeleiden
bij het aankoopproces

PRESENTEER PER MERK OF PER PRODUCTSOORT

Besproeiingsproducten kunt u per merk of per soort opstellen. Voor beide valt wat te zeggen. Met een presentatie per productsoort kun je de shopper makkelijker zelf laten kiezen en eventueel bijstaan in zijn keuze. Dat maakt dat je winkel meteen ook uitgroeit tot een echte specialist. Een presentatie per merk is dan weer veel overzichtelijker, omdatde verschillende merken vaak mooie schappresentaties uitwerken. Zo krijg je duidelijk afgelijnde merkenblokken in het schap, wat voor meer overzicht zorgt.

WERK AANTREKKELIJKE PROMOTIES UIT

Afhankelijk van de winkelgrootte en de mogelijkheden kun je bepaalde promoties uitwerken om het besproeiingsaanbod een boost te geven. Fabrikanten helpen hier graag een handje, en geven bijvoorbeeld een koppeling gratis bij aankoop van een pistool, een slang of een timer. Maar ook kortingen en andere acties zijn erg aantrekkelijk voor de consument.

Daarnaast bieden fabrikanten vaak complete sets aan, die zorgen immers voor een betere verkoop. Totaalpakketten, bv. een absolute beginnersset met een slang, een haspel, koppelingen en een aantal sproeikoppen, of startkits voor (semi)automatische beregening, kunnen interessant zijn, als ze doordacht worden ingezet en de consument ook nog de vrijheid laten om naar eigen gevoel en inzicht uit te breiden. Modulaire waterpijpleidingen, waterstop­contacten en geautomatiseerde beregening kunnen, via een demonstratie en een deskundige uitleg, meer consumenten over de streep trekken. Moeilijk hoeven dergelijke systemen immers niet te zijn, maar onbekend is onbemind (zie inzet). Hulp bij het uittekenen van een besproeiingsplan voor grotere projecten kan extra profilering voor het winkelpunt betekenen.

besproeiing

Daarnaast bieden fabrikanten vaak complete sets aan, die zorgen immers voor een betere verkoop

DENK OOK AAN CROSSSELLING

Tot slot zijn er nog andere producten die samen met besproeiing verkocht kunnen worden. Denk aan slangenwagens en pompen. Zo zijn pompen belangrijk voor de besproeiing: de waterfactuur is al heel hoog in België, en de regen valt meestal met bakken uit de lucht. Waarom dan niet de regen gebruiken om uw tuin te gaan besproeien?

PIEKPERIODE BIJ WARM WEER

De voorjaar en de zomer, van maart tot juli/augustus, zijn de drukste periodes. Een zacht voorjaar kan al voor een grote piek zorgen, vroeg in het jaar. Mikken op rotatie of werken met een ruime voorraad zijn valabele opties, maar met een ruime voorraad is het makkelijker om een plots hogere vraag op te vangen. Hoe dan ook is de verkoop erg afhankelijk van het weer. De regel is: warm weer is de belangrijkste periode voor besproeiingsproducten. Dat kan van maart tot oktober zijn.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere23 mei 2023

Gerelateerde artikels

Hoe precies meten: tools en tips

Als je klust, is het belangrijk dat je heel nauwkeurig meet. Maar wat heb je nu allemaal nodig van basismeetinstrumenten bij het klussen? En hoe gebruik je die? Hier vind je een overzicht van de meest courante tools die er voorhanden zijn. Verder gev

Hoe nauwkeurig aftekenen: tools en tips

Bij al dat meten heb je natuurlijk ook aftekenmateriaal nodig. Wij overlopen hier welk teken- en markeermateriaal je zeker niet mag missen, en enkele tips die nauwkeurig en efficiënt aftekenen gemakkelijker maken.

Slimme besproeiingssystemen breken door in 2017

Automatische besproeiing stond enkele jaren geleden nog in zijn kinderschoenen. 2017 mogen we echter beslist het jaar van de grote doorbraak noemen, met tal van oplossingen die hun weg zullen banen naar het grote publiek. Logisch toch, want na installatie krijgen planten de exacte hoeveelheid water die ze nodig hebben terwijl de eigenaar geniet van meer vrije tijd. Toch wil dit niet zeggen dat er geen interesse in manuele besproeiing meer is. Ook in dit assortiment vinden we nieuwigheden en updates die het leven van de consument makkelijker maken.

Dossier beregening

Tijdens de warme zomeravonden zien we warmterecords vaak sneuvelen. Niet alleen mensen puffen door de lange aanhoudende droogte, ook planten en gazons krijgen het vaak hard te verduren en nemen extra bewatering in grote dank af. De sector staat niet stil en hoewel de klassieke, manuele sproeisystemen nog steeds een belangrijk deel van de markt zijn, durven consumenten steeds vaker over te schakelen naar automatische beregeningsinstallaties. De innovatieve systemen betekenen niet alleen tijdsbesparing en extra gemak voor de gebruiker, ook waterverspilling wordt op een efficiënte manier tegengegaan.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.