Centrale huisvesting voor FOD Financiën en FOD Justitie
Vredegerecht, politierechtbank en FOD Financiën delen gerenoveerd gebouw in Halle
Vanaf 1 september 2025 nemen het vredegerecht, de politierechtbank en de diensten van de FOD Financiën samen hun intrek in een grondig gerenoveerd gebouw op de site van het administratief centrum aan de Zuster Bernardastraat in Halle. Het project, gecoördineerd door de Regie der Gebouwen (de huurder, red.), kadert in het strategisch vastgoedbeleid om de vastgoedportefeuille van de federale staat te optimaliseren.
Centralisatie en ruimte-optimalisatie
Tot voor kort waren de diensten van FOD Justitie en FOD Financiën verspreid over twee gebouwen op de site, maar door onder andere de veralgemening van het telewerk, was dit overbodig. Door de centralisatie in het kleinere gebouw, grenzend aan de Auguste Demaeghtlaan, wordt de gehuurde kantoorruimte meer dan gehalveerd: van 8.723 m² naar 3.765 m². Dit leidt niet alleen tot een forse besparing op huurkosten, maar ook tot een daling van energieverbruik en CO2-uitstoot.
"De centralisatie van de politierechtbank en het vredegerecht in Halle, samen met diensten van de FOD Financiën, is een mooi voorbeeld van hoe er deze legislatuur door overleg en samenwerking met de Regie der Gebouwen wordt gewerkt aan een verbindende Justitie", stelt Annelies Verlinden, minister van Justitie.


Grondige renovatie
De eigenaar, CNTR Halle BV, voerde tussen augustus 2024 en juni 2025 grondige renovatie- en inrichtingswerken uit. Daarbij werd de bestaande structuur - die nog in degelijke staat was - behouden en waar mogelijk ingezet op circulaire principes. Energiebesparende maatregelen zoals een geïsoleerde gebouwschil, nieuw schrijnwerk, een warmtepomp en zonnepanelen maken het complex klaar voor de toekomst.
Vanessa Matz, minister van modernisering van de overheid, belast met het gebouwenbeheer van de staat, is van mening dat dit een schoolvoorbeeld is voor andere projecten: "Dit is een mooi voorbeeld van hoe we ruimte optimaler gebruiken en gebouwen tegelijkertijd moderniseren. Het is een oefening die we in het hele land maken waarbij we ruimte in gebouwen optimaal willen gebruiken en onnodige huuruitgaven vermijden."

Het gerenoveerde gebouw zal plaats bieden aan 170 personeelsleden van de FOD Financiën en 32 personeelsleden van de FOD Justitie. Voor de FOD Financiën zijn kantoren volgens de principes van de New Ways of Working voorzien. De Regie der Gebouwen investeerde daarnaast nog zo’n 242.000 euro in specifieke inrichtingswerken, waaronder databekabeling, signalisatie en maatmeubilair voor de zittingszaal. Die werken zullen de komende maanden nog worden uitgevoerd.
Het gebouw is nu op vlak van duurzaamheid, toegankelijkheid en inrichting aangepast aan de hedendaagse normen.
Toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit
Om het gebouw toegankelijk te maken voor personen met beperkte mobiliteit, werd de helling aan de toegang aangepast. Ook het sanitair werd aangepast en bij de inrichting is rekening gehouden met de minimale doorgang voor rolstoelen.