BouwmachinesPremium

Verhuurmarkt trekt volop de kaart van elektrificatie

Neem nu voorsprong op uw concurrenten

Dumper en graafmachine Volvo
Of het nu gaat over elektrische graafmachines, betonpolierders of wieldumpers, ze worden allemaal en met volle teugen in het assortiment opgenomen. Daarmee neemt de verhuurmarkt zijn rol van innovatieversneller helemaal op (© SMT Rental)

Het heeft er alle schijn van dat elektrificatie zich ook in de bouwsector langzaam maar zeker zal doorzetten. We zien dat fabrikanten hun aanbod duidelijk uitbreiden, zelfs in het zwaardere segment. En verhuurbedrijven volgen dat voorbeeld door steeds vaker voor ecologische alternatieven te kiezen. Eindgebruikers, daarentegen, blijven voorlopig nog wat op de rem staan. Die aarzeling valt voor een groot stuk te verklaren door de hogere investeringskost. Anderzijds is dit misschien wel het moment om de stap te zetten en zo een voorsprong op de concurrentie te nemen.

Groeiende markt

De Europese markt voor elektrische bouwmachines zal naar verwachting groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 26,09% in de periode van 2024 tot 2030. Elektrische wielladers nemen het grootste aandeel voor hun rekening, maar ook elektrische graafmachines winnen aan marktaandeel, zij het vooral de compacte en kleine exemplaren.

Grotere graafmachines vereisen batterijen met een hoge capaciteit, wat de totale kostprijs verhoogt. Die vaststelling kunnen we trouwens veralgemenen: over diverse machinetypes heen laat de Europese markt vooral een sterke groei zien in het segment van machines met een lage batterijcapaciteit. In dat segment gaan de ontwikkelingen heel erg snel.

Elektrische machine SMT Volvo
Dankzij de ingebouwde snellaadfunctie kan een volledige werkdag van 8 uur worden gerealiseerd (© SMT Rental)

Elektrisch aangedreven kranen en compacte minigravers zijn daar een prima voorbeeld van. Afhankelijk van de machine en het merk zitten we al aan de tweede generatie van machines met batterijen tot 40 kWh, die daardoor zeker een volle werkdag van 8u – en in het geval van kranen zelfs een stuk langer – zouden moeten kunnen meedraaien. De Vlaamse overheid stimuleert deze trend door via VLAIO subsidies aan te bieden. Voor een nieuwe technologie zijn dat ideale omstandigheden om door te breken, al is het wel zo dat verhuurbedrijven niet in aanmerking komen voor de subsidies. Indien dat wel zo zou zijn, zou de groei nog een stukje sneller gaan.

Groter aanbod

Fabrikanten lijken de laatste restanten twijfel van zich te hebben afgeschud. Op de recentste editie van Bauma struikelden de bezoekers zowat over het aanbod elektrische machines. Opvallend genoeg ook in het zwaardere segment. In grondverzet, bijvoorbeeld, kon u gigantische, volledig elektrische dumpers voor de mijnbouw ontdekken. Dat mag u gerust opvatten als een teken aan de wand: de elektrische weg is ingeslagen. Dezelfde trend merkt u op bij de verhuurders. Ze geven zelf aan steeds vaker voor ecologische alternatieven te kiezen.

Of het nu gaat over elektrische graafmachines, betonpolierders of wieldumpers, ze worden allemaal en met volle teugen in het assortiment opgenomen. Daarmee neemt de verhuurmarkt zijn rol van innovatieversneller helemaal op, want door dergelijke nog altijd duurdere machines te huur aan te bieden, maken ze de financiële impact beter verteerbaar en de drempel dus aanzienlijk lager. Is dit dan het moment dat eindgebruikers zullen beslissen om de sprong te wagen? Dat valt nog te bezien, maar de incentives daarvoor zijn in ieder geval aanwezig, zowel puur technologisch, als bekeken vanuit een marketingbril. En niet te vergeten: Europa werkt aan een strenge regelgeving in dit verband. Die drie gebieden spitten we in wat volgt, verder uit.

Knikmops elektrisch
Op de recentste editie van Bauma en MATEXPO struikelden de bezoekers zowat over het aanbod elektrische machines

Technologische argumenten

Elektrisch aangedreven machines stoten geen schadelijke gassen uit zoals CO2, stikstofoxiden en fijnstof. Daarmee trappen we een open deur in. Evenzeer voor de hand ligt het feit dat elektrische machines veel stiller werken dan hun tegenhangers met verbrandingsmotoren. In steden of andere omgevingen met geluidsbeperkingen kan dat een belangrijk argument zijn.

Hoe dan ook, de afwezigheid van schadelijke gassen in combinatie met de stillere werking zorgt sowieso voor een gezondere en aangenamere werkomgeving voor de operatoren. Daar komen nog een aantal harde, cijfermatige voordelen bovenop, te beginnen met het lagere energieverbruik. Dat hebben elektromotoren enerzijds te danken aan hun hogere efficiëntie, anderzijds is er de besparing op ‘brandstof’. Elektriciteit valt per bedrijfsuur doorgaans goedkoper uit dan diesel. Daarnaast bestaan elektrische motoren uit minder bewegende en aan slijtage onderhevige delen (geen olie, filter of brandstofsystemen), wat zich vertaalt in een goedkoper en minder frequent onderhoud. Dat elektromotoren een direct koppel leveren, voegt een soepelere en meer responsieve werking toe aan de lijst van voordelen.

Marketingargumenten

Hoewel de groeicijfers ontegensprekelijk groen kleuren, blijven we in absolute aantallen toch nog altijd over relatief kleine totaalaantallen spreken. Heel concreet gaat het anno 2024 om 3.725 stuks voor Europa (14.970 units tegen 2030). Wie ook maar een beetje kaas heeft gegeten van marketing, ruikt daar een uitgelezen kans om zich van de concurrentie te onderscheiden.

Door te investeren in de elektrificatie van uw vloot – waarom niet via huur? – kan u zich profileren als een maatschappelijk verantwoord bedrijf dat voluit kiest voor ecologische alternatieven. Dat straalt ongetwijfeld positief af op uw imago en creëert het beeld van een innovatief en vooruitstrevend bedrijf. Weet ook dat steeds meer publieke opdrachtgevers zoals stads- en gemeentebesturen, maar even goed grote projectontwikkelaars, in de context van hun aanbestedingen een sectie spenderen aan vereisten met betrekking tot bijvoorbeeld de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik. Groene werven zitten duidelijk in de lift en in de toekomst zal dat wellicht nog veel meer het geval zijn. Door nu al in te zetten op elektrificatie op een moment dat het gros van uw concurrenten nog aarzelt, neemt u voorsprong op de rest.

Euro Top Concept
Deze elektrische kranen werken op een batterij van 22 kW. Met één laadbeurt kunnen gebruikers een volledige week voort (© Euro Top Concept)

Europese regelgeving

Een laatste, niet te onderschatten incentive komt vanuit Europa. De Europese Unie wil al veel langer dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen op vlak van milieu-impact. Die wens heeft ze nu in een vrij strenge regelgeving gegoten die is opgebouwd rond de pijlers ‘environment’, ‘social’ en ‘governance’ (ESG). Daarmee komt een einde aan het vrijblijvende karakter van duurzaam ondernemen. Immers, rapportering krijgt een cruciale rol toebedeeld, zodat alle claims en inspanningen meetbaar maar ook te controleren worden. Door iedereen. De CSRD-richtlijn, die staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive, is nu al van kracht, weliswaar alleen voor grote beursgenoteerde bedrijven en ondernemingen van openbaar belang. Maar in 2026 zullen alle bedrijven onder die verplichting vallen die aan twee van de onderstaande criteria voldoen:

  • een netto-omzet van € 40 miljoen;
  • een balanstotaal van € 20 miljoen;
  • minstens 250 werknemers hebben.

Nog altijd stevige cijfers, maar vergeet niet dat kmo’s en kleinere bouwbedrijven aan de voet van de piramide in veel gevallen deel uitmaken van de waardeketen van de grotere ondernemingen hogerop. Daar zullen ongetwijfeld contractuele eisen aan vast te komen hangen zodat de opdrachtgever aan zijn wettelijke verplichtingen kan voldoen. Met andere woorden, ook als leverancier of onderaannemer is de kans groot dat u uiteindelijk op een of andere manier met ESG-rapportering in aanraking zal komen. Denk dus niet te snel dat dit een ver-van-mijn-bedshow is.

Wieldumper Wimverhuur
Elektrische wieldumper (© Wim Verhuur)

Ter afsluiting

Door zo sterk te focussen op de voordelen van elektrificatie en de kansen die het biedt, hebben we misschien de indruk gewekt dat de technologie al volledig op punt staat en de tijd om over te stappen meer dan rijp is. Die conclusie zou toch enigszins voorbarig zijn, of verdient minstens enige nuancering. Want de fabrikanten staan nog altijd voor belangrijke uitdagingen. Hoewel er al een heel eind is afgelegd – de batterijcapaciteit van een 20 ton wiellader, bijvoorbeeld, bedraagt 282 kWh – lopen de batterijen in het geval van zwaarder materieel met een hoge energiebehoefte nog steeds tegen bepaalde grenzen aan.

SMT Rental
Batterij-energieopslagsystemen kunnen de betrouwbaarheid, capaciteit en veerkracht van het elektriciteitsnet verbeteren door middel van energieopslag en -levering (© SMT Rental)

Het tweede obstakel volgt daaruit: er is laadinfrastructuur nodig. Maar bouwplaatsen zijn vaak tijdelijk en verspreid. Dat maakt het soms moeilijk om ter plekke te voorzien in laadinfrastructuur die genoeg elektriciteit kan opwekken om de behoefte te dekken. Opladen vereist ook een zekere mate van planning, aangezien het oplaadproces toch enige tijd vergt. Kortom, er zijn wel degelijk een aantal praktische hinderpalen overgebleven waar u rekening mee moet houden in uw uiteindelijke beslissing om nu al de stap te zetten of toch nog even de kat uit de boom te kijken.

Met de medewerking van Euro Top Concept, SMT Rental en Wim Verhuur

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kevin Vercauteren14 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
21 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine