Vlaamse autokeuring wordt hervormd
Wat betekent dat voor garages?
De Vlaamse Regering heeft begin juli een conceptnota goedgekeurd voor een fundamentele hervorming van de technische keuring. De huidige structuur met zes erkende keuringsbedrijven, elk met een eigen ambtsgebied, wordt tegen 2028 stapsgewijs opengetrokken voor bijkomende actoren. Ook garages kunnen zich dan laten erkennen als keuringsplaats. De geplande hervorming beoogt een klantvriendelijker, digitaler en efficiënter keuringssysteem, met meer transparantie en minder overbodige verplichtingen voor de burger. Voor garages biedt het traject kansen – maar ook duidelijke voorwaarden.

Kans voor garages: erkenning als keuringsplaats
De conceptnota introduceert een nieuwe structuur met twee bouwstenen:
- de keuringsplaats: de locatie met de vereiste infrastructuur en apparatuur waar de keuring gebeurt. Garages kunnen zich hiervoor laten erkennen.
- de keurdienst: de juridische entiteit die gecertificeerde controleurs inzet en instaat voor de uitvoering van de keuring. Die moet onafhankelijk opereren, zoals vereist door Europese regelgeving.
Een onderneming kan één van beide zijn, of beide. Voorwaarde is dat keuring en commerciële activiteiten (zoals herstelling of verkoop) organisatorisch gescheiden blijven. Objectiviteit, transparantie en functionele onafhankelijkheid moeten worden gegarandeerd.
Eerste ingrepen vanaf 2026
Sommige maatregelen kunnen al vroeger worden ingevoerd. Zo wordt:
- de verkoopkeuring afgeschaft: een geldig keuringsbewijs volstaat;
- de identificatiekeuring bij inschrijving geschrapt;
- de verplichting tot voorlegging van het verzekeringsbewijs geschrapt.
Daarnaast wordt de termijn na afkeuring verlengd van 15 dagen naar 2 maanden. Dat geeft garages meer tijd voor herstelling en planning. Ook de keuringsfrequentie daalt op termijn, in lijn met de Europese minimumnormen.

Prijsbeleid en KPI’s: transparanter en klantgerichter
Er komt een prijsvork waarin erkende keuringsexploitanten hun tarieven mogen vastleggen. De overheid legt de vork vast en waakt over de maximumtarieven. Ook vooraf online betalen wordt mogelijk.
Daarnaast worden KPI’s (wachttijd, klanttevredenheid, klachten, correctheid) ingevoerd. Die moeten de kwaliteit van de dienstverlening meetbaar maken, en worden mee bepalend voor het behoud van de erkenning. Voor garages die een rol willen spelen in het keuringsproces, betekent dit dat klantgerichtheid en proceskwaliteit meetbaar en controleerbaar worden.
Centrale databank en certificering
Alle keuringsgegevens zullen worden beheerd via een centrale Vlaamse databank, gekoppeld aan Mijn Burgerprofiel. Ook het keuringsbewijs wordt digitaal.
Controleurs moeten een Vlaams bekwaamheidscertificaat behalen via een gecentraliseerd examentraject. Opleidingscentra worden erkend en gecontroleerd. Garages die keuringen willen aanbieden, zullen hun personeel moeten laten certificeren volgens die Vlaamse normen.

Uitrol tegen 2028
Hoewel de Vlaamse Regering het hervormingskader principieel heeft goedgekeurd, moet het nog langs verschillende adviesraden zoals MORA en SERV. Daarna volgt de omzetting in decreten en uitvoeringsbesluiten.
De eerste vereenvoudigingen worden voorzien tegen zomer 2026. De volledige uitrol, met erkenning van garages en nieuwe marktstructuur, is gericht op 2028 – onder voorbehoud van tijdige wetgevende en administratieve uitvoering.
Minister Annick De Ridder spreekt van een “modernisering die betrouwbaar, logisch en klantgericht moet zijn. Minder verplichting waar het kan, meer service waar het moet.”
Specifieke wijzigingen voor de technische keuring:
• afschaffing van de tweedehandskeuring voor personenwagens;
• afschaffing van de tweedehandskeuring voor motorfietsen;
• afschaffing van de eerste keuring van de trekhaak voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen (dit wordt een onderdeel van de periodieke keuring);
• afschaffing van de eerste keuring bij inverkeerstelling van lichte en zware bedrijfsvoertuigen;
• afschaffing van de eerste keuring bij inverkeerstelling van mobilhomes;
• verlenging van de geldigheid van de ‘rode kaart’ van 15 dagen naar 2 maanden;
• afschaffing van de jaarlijkse periodieke keuring voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met meer dan 160.000 kilometer op de teller (voortaan standaard tweejaarlijkse keuring);
• verlenging van de frequentie van de periodieke keuring van 6 maanden naar 1 jaar voor taxi’s en ambulances;
• verlenging van de frequentie van de periodieke keuring van 6 maanden naar 1 jaar voor zware bedrijfsvoertuigen en aanhangwagens;
• verlenging van de frequentie van de periodieke keuring van 6 maanden naar 1 jaar voor bussen;
• aanpassing van de periodieke keuring voor aanhangwagens van personenwagens, zodat die gelijk wordt aan die van de trekkende voertuigen.
Bereid u tijdig voor!
De hervorming is fundamenteel, maar niet vrijblijvend. Garages die in de toekomst keuringen willen aanbieden of nauwer willen samenwerken met erkende keurdiensten, doen er goed aan nu al werk te maken van hun voorbereiding. Denk aan: infrastructuurcheck, personeelsplanning, opleidingstrajecten en digitale compatibiliteit.
Als vakblad volgen wij deze hervorming van nabij op, en houden we u tijdig op de hoogte van alle belangrijke stappen, deadlines en erkenningsvoorwaarden.
WAT VERANDERT ER CONCREET VOOR GARAGES?
1. Mogelijkheid tot erkenning als keuringsplaats
Garages met geschikte infrastructuur en apparatuur kunnen zich in de toekomst laten erkennen als keuringsplaats.
2. Samenwerking of combinatie met keurdienst
Wie ook een keurdienst wil exploiteren, moet onafhankelijk opereren en aan extra voorwaarden voldoen.
3. Minder verplichte keuringen
Verkoop- en identificatiekeuring verdwijnen. Ook het verzekeringsbewijs hoeft niet meer voorgelegd te worden.
4. Meer tijd voor herstellingen na afkeuring
De termijn wordt verlengd tot 2 maanden, wat planning en klantcommunicatie vergemakkelijkt.
5. Vrije tarieven binnen een prijsvork
Keuringsexploitanten mogen zelf hun tarieven bepalen, binnen duidelijke grenzen vastgelegd door de overheid.
6. Centrale databank en digitale opvolging
Wie actief wordt in het keuringsproces, moet digitaal kunnen koppelen met de Vlaamse IT-infrastructuur.
7. Certificatieplicht voor controleurs
Personeel dat keuringen uitvoert, moet gecertificeerd zijn via een Vlaams erkend opleidings- en examentraject.